Inspiration

ATT ARBETA UTAN PAPPER, GÅR DET?

Att arbeta utan papper går det

Jag sitter med en dam som ska vara med om en flytt från eget kontorsrum till ett aktivitetsbaserat kontor. Hennes arbetsgivare har under snart ett år förberett sin personal på flytten.

5 steg för att arbeta mer elektroniskt »


VEM BESTÄMMER ÖVER DIN TID?

Vem bestämmer över din tidTiden är världens mest rättvist fördelade resurs. Varje person har 8760 timmar på ett år. Mer tid kan vi inte få på ett år, men däremot kan vi fördela den olika och fylla den med olika mycket värdefulla saker att göra.

Hur planerar du din tid? Har du tid med det du tycker är kul? »


SVERIGE – VÄRLDSMÄSTARE I MÖTE!

Sverige världsmästare i möteDiskussionen är intensiv i gruppen när vi pratar om möten. Det är en grupp chefer som sitter spridda runt om i Sverige. I den här gruppen har möten hamnat som deras tredje största tidstjuv. Men det finns en avdelningschef som har superbra och effektiva möten.
​​
Läs mer om Agnetas inspirerande och effektiva möten »


CHECKLISTA FÖR ETT EFFEKTIVARE MÖTE

Checklista för ett effektivare möteTips för ett effektivare möte – före, under och efter mötet

Checklista för ett effektivare möte »


DET PAPPERSLÖSA KONTORET ÄR HÄR

Det papperslösa kontoret är härTrots många företagsvisioner att minska på pappersanvändningen har det under många år bara ökat. Men en förändringsvåg är nu på väg in. Datorplattor (ex. Ipad) och A2, det aktivitetsbaserade kontoret har gett detta förändringsarbete en ordentlig knuff i rätt riktning.

Bra tips på vägen mot det papperslösa kontoret »​


A2 – FRAMTIDENS KONTOR

A2 framtidens kontorFramtidens kontor baserar sig på en aktivitetsstyrd arbetsmiljö som utgår ifrån vad du faktiskt gör just nu och vad som passar bäst för stunden. Ska du ha ett möte, behöver du sitta i lugn och ro och arbeta, vill du ha en stimulerande kreativ miljö etc.

A2 – framtidens kontor med medarbetarnas behov i fokus »​


FÖRHALNING

FörhalningFör några månader sen träffade jag Lena som jobbade som assistent åt ett glatt gäng tekniker. Det var första dagen på en fyra dagars utbildning och vi var på hennes arbetsplats. På bordet fanns det fem olika högar av papper och ett flertal post-it lappar både på skrivbordsunderlägget och runt bildskärmen. Jag frågade henne vad hon skulle göra med alla papper. Då förklarade hon för mig vad varje hög innehöll och att det var saker som hon skulle göra ”sen”. När är sen? Frågade jag henne….

Förhalning – de fem gyllene reglerna »


STÅLMANNEN!

StålmannenFör 10 år sen var jag Stålmannen! Jag jobbade mycket, var en ensamstående pappa som var klasspappa i sonens klass, följde med på sonens alla fritidsintressen, fixade städning, matlagning, tvättning, strykning etc… Allt som gjorde att min son skulle få en bra uppväxt. Samtidigt blev arbetsbördan på jobbet mer och mer intensiv. Att be om hjälp eller att säga nej var inte tänkbart….

Stålmannen, nya strategier och att sätta gränser »


STRESS ÄR POSITIVT

Stress är positivtStress är inte bara av ondo. För vår överlevnad behöver vi stress. När en fara dyker upp hjälper stressen oss att reagera med förhöjd beredskap. Men i vårt dagliga vardagsliv är det viktigt att hålla stressen på en rimlig nivå och inse att vi inte alltid är hotade till livet….

Stress är positivt »


ATT JOBBA HEMIFRÅN

Att jobba hemifrånNär min sambo fick reda på att jag skulle jobba hemifrån blev hon överlycklig!
– När du ändå är hemma så kan du väl åka till ICA och hämta ett paket som jag väntat på, sätta på en tvätt och hänga upp den och vika ihop tvätten som ligger i soffan!
Känner du igen situationen?

6 gyllene regler för att effektivt-jobba-hemifrån »


KONSTEN ATT DELEGERA

Konsten att delegeraFör några år sedan blev vi anlitade som effektivitetskonsulter av en chef som hade kört slut på sig själv. Han visste att både han och hans kollegor på avdelningen hade väldigt mycket att göra men hur mycket visste han inte.

Bra delegering blev en framgångsfaktor på denna avdelning. Läs mer om hur »